Dit versterkt het beeld dat traditionele “one-stop-shop” aanbieders niet meer voldoende expertise in huis hebben om alle sectoren te kunnen blijven bedienen en de groei van gespecialiseerde non-bancaire financiers door zet.
Deze week werd ook bekend dat diverse Tweede Kamerleden interesse hebben om de Tante Agaath regeling weer in te voeren om het investeren in startende bedrijven te stimuleren. Des te opvallender is het dat het Ministerie van Financiën met de nieuwe opzet van de vermogensrendementsheffing het investeren in bedrijven extra gaat belasten!
Deze artikelen heb ik deze week geselecteerd:
- Tweede Kamer wil tante-agaathregeling nieuw leven inblazen
- Overleeft het wankele peer-to-peer-lenen een volgende crisis?
- MKB-scheepsfonds van € 250 miljoen met staatsgarantie
- OIMIO richt zich op markt kleine vastgoedleningen
- Moties Vernieuwing Zekerhedenregister en nieuwe durfkapitaalregeling naar Tweede kamer
- ‘Financiering nodig? Er is zoveel meer mogelijk!’- ONL Podcast
- Gratis online MOOC over alternatieve financiering
- SMF Blog: Plannen vermogensrendementsheffing treffen het MKB hard
|
Tweede Kamer wil tante-agaathregeling nieuw leven inblazen
Coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie willen de in 2011 afgeschafte tante-agaathlening herintroduceren. Met de regeling kunnen particuliere investeerders startende ondernemers geld lenen tegen gunstige fiscale voorwaarden.
1,5 miljard
Op het hoogtepunt in 2001 maakte 68.000 beleggers gebruik van de regeling, blijkt uit een evaluatie uit 2005 van het ministerie van Economische Zaken. Samen leenden zij 1,5 miljard euro uit. Dit kwam o.a. omdat grootbanken speciale fondsen hadden opgezet waardoor ondernemers tot €1,1 miljoen aan konden trekken. Die regeling was toen vooral onder boeren populair, volgens RTL Z. Daarna nam de animo af als gevolg van versoberde voorwaarden.
Opnieuw invoeren regeling
Volgens de vier coalitiepartijen is er behoefte aan een vergelijkbare regeling met bijbehorende belastingvoordelen. Ze baseren zich daarbij deels op een evaluatie van de mkb financieringsmarkt van het ministerie van Economische Zaken. Een van de aanbevelingen in dat rapport was de terugkeer van de naam Tante Agaath omdat deze beter aansluit bij het familiaire karakter van de lening.
In oktober vorig jaar pleitte ook MKB-Nederland al in zijn jaarlijkse Ondernemersagenda voor de terugkeer van de tante-agaathregeling. Volgens de werkgeversvereniging is er onder veel mkb’ers behoefte aan risicodragend kapitaal.
|
Overleeft het wankele peer-to-peer-lenen een volgende crisis?
Een opvallende analyse van het Financieel Dagblad afgelopen weekend over de groei van de P2P-lending sector. Hierin wordt aangegeven dat de sector aan de vooravond staat van een nieuwe fase waarin de grote spelers steeds meer op banken gaan lijken en kleine spelers het steeds lastiger krijgen.
P2P-lenders worden Marketplace Lenders en daarna banken
Binnen het artikel wordt duidelijk gemaakt dat steeds meer P2P-leenplatformen die zijn begonnen met het aantrekken van particuliere investeringen voor consumenten of bedrijven, nu aan het verschuiven zijn en het merendeel van het kapitaal aantrekken via institutionele financiers en banken. Volgens het FD kwam in 2018 al 2/3 van de financiering van Funding Circle van institutionele partijen. In de Verenigde Staten gaat het nog harder. De Amerikaanse marktleider LendingClub leende in het derde kwartaal van 2019 voor 96% institutioneel geld uit.
De grootste namen in de industrie gaan daarmee steeds meer op banken lijken, zeker in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De oudste P2P-partij, het Britse Zopa, verwacht nog dit jaar zijn tijdelijke bankvergunning om te kunnen zetten naar een volledige bankvergunning. In de VS azen LendingClub en OnDeck op zo’n licentie. Grote spelers verpakken leningen en verkopen ze door aan professionele beleggers. De markt voor zulke securitisaties groeit fors. Hierdoor beginnen het steeds meer “normale” banken te lijken.
Worden kredieten te eenvoudig verstrekt?
De risico’s van het verstrekken van kredieten via Fintech algoritmen worden nu ook steeds meer onderzocht. Eind december publiceerde de Franse Edhec Business School een rapport over de gevaren van P2P-lenen. De onderzoekers wijzen op het risico van verkeerde prikkels. ‘Er is geen enkele drang tot betere selectie of controle van leners.’
Dat de sector groeit dankzij een sterke economie stemt de onderzoekers niet gerust. ‘In combinatie met veel institutioneel geld ontstaat een giftige cocktail van opportunisme.’ Het geld moet de deur uit, en zorgvuldigheid is ondergeschikt.
Na analyse van 6000 leningen op 73 Europese P2P-platformen komt Edhec tot de volgende conclusie: ‘Hoge risico’s leiden tot lage rendementen. Er lijkt iets fundamenteel mis met de wijze waarop platformen hun risico’s inschatten.’
AFM heeft regelgeving aangescherpt – Europese wetgeving op komst
Om particuliere beleggers beter te beschermen scherpte de Autoriteit Financiële Markten (AFM) al in 2017 de voorschriften voor platformen aan. Er kwam een langere bedenktijd, en niet-professionele beleggers krijgen het advies niet meer dan 10% van het vrij belegbare vermogen in P2P te steken.
In het voorjaar van 2021 gaat de nieuwe Europese wetgeving voor peer-to-peer lenen in waarin er meer bedenktijd komt voor beleggers, meer voorlichting en meer transparantie.
Consolidatie in de markt
De Nederlandse marktpartijen zijn op dit moment nog te klein om op termijn te kunnen concurreren met hun internationale concurrenten. Daarnaast verwacht ik dat het merendeel van de huidige platformen hun activiteiten gaat staken wanneer de nieuwe Europese wetgeving in werking gaat treden. Er zullen dan een beperkt aantal aanbieders overblijven.
Het is dan wel belangrijk dat deze aanbieders kritisch blijven op de kredieten die verstrekt worden. Want anders zullen ook deze platformen bij een volgende financiële crisis om gaan vallen, wat de stabiliteit van de sector zeer zou schaden.
|